reklama

Za prácou, slnkom a olivami

Nestáva sa nám často, aby sme vo Valencii stretli Slovákov alebo Čechov. Minulý rok sme s kamarátkou Češkou rozbehli malú pátraciu akciu na univerzite, s cieľom nájsť prípadných „erasmákov“ (študentov, ktorí sem na semester alebo dva prišli študovať vrámci výmenného programu medzi univerzitami), ale bezvýsledne. Zrejme nie je záujem, alebo chýbajú zmluvy, alebo ktovie. Hm, zatiaľ si neťažujem - fakt, že som jediná Slovenka, ktorú poznám, zo mňa robí fajn exotickú cudzinku :) Ako dlho ešte?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Predvčerom sme šli s kamarátkou do starého centra. Valencia je nielen dôležitý prístav, tretie najväčšie mesto Španielska a srdce východného pobrežia, ale aj krásne starobylé mesto s typickými katedrálami, historickými budovami, úzkymi uličkami, tržnicami a námestíčkami. Dôležitým elementom a symbolom Valencie sú najmä pozostatky hradieb vo forme veží, z ktorých najznámejšie sú Torres dels Serrans. Ale nie o tom som chcela, to iba na objasnenie situácie..

Kráčali sme teda uličkou Calle Quart v starom meste, moja česká kamarátka Donald a ja. Rozoberali sme práve.. už si ani nepamätám čo, keď som v jednej chvíli povedala „Vieš?“. No dobre, bežný výraz. Ale – mužský hlas (mi) odpovedal: „Nevím.“! V prvom momente som to nebrala vážne, niekedy som z tých rôznych jazykov riadne pomotaná a ani sama neviem, akým práve hovorím (už som kamarátke Španielke odpovedala po slovensky a Češke vysvetľovala po anglicky J) Len som prehodila, že sa mi zase zdalo že počujem češtinu, asi som unavená. Kráčame ďalej, pokračujeme v rozhovore, a vtom ten mužský hlas: „Vy mluvíte česky?“

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tak sme sa dali s mládencami do reči, a prezradili nám, že iba pred troma dňami dorazili, plánujú si nájsť prácu a nejaký čas tu zostať. Na našu otázku, či vedia, čo asi, odpovedali nie, ale že spoznali už ďalšieho Čecha, a ten im vraj má niečo vybaviť. Španielsky nevedia, takže slávne to nebude, ale podľa ich slov obavy nemajú. No. Osobne si myslím, že sklamaní nebudú z ničoho, v každom prípade nevyzerali ako experti na teleco, ale možno sa mýlim..

Prvého mája 2006 otvorilo Španielsko svoj pracovný trh pre nové členské krajiny EU, medzi nimi Slovensko a Česko. To znamená, že Slováci a Česi tu môžu bez zbytočných papierovačiek pracovať. Aká to bude práca a aká pláca?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pracovných miest je v Španielsku dosť, ide však o to, aký typ práce hľadáte. O dobrých odborníkov je určite záujem, pre Slováka je však bariérou jazyk. Angličtina je obchodným jazykom, na prácu v bežnej firme a na prácu s ľuďmi však nestačí, aj keď je v každom prípade veľkým aktívom (keďže samotní Španieli ju skôr neovládajú ako áno). Druhým východiskom by bola nízko kvalifikovaná práca, od domácich paní, opatrovateliek, čašníkov, až po stavebníctvo a výrobu. Túto prácu vykonávajú buď samotní Španieli, ale v čoraz menšej miere, alebo cudzinci, najmä z Južnej Ameriky, Maroka a najnovšie aj východnej a strednej Európy. Dôvodov je viac, v prvom rade však nižšia cena takejto pracovnej sily.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Španieli nemajú národnostné predsudky, treba povedať, že sú zvyknutí na farebný svet a veľa „prízvukov“ v ich rodnom jazyku. Avšak čo sa týka pracovného trhu, tu sú menej tolerantní. Ako vyplynulo z rozhovoru, ktorý som mala s jedným mojím profesorom, neradi zamestnávajú práve Maročanov, a to z jedného dôvodu – počas rokov sa ukázali ako príliš nespoľahliví, málo pracovití a nie dobrí zamestnanci. Naopak Poliaci, napríklad, sú efektívni a vždy splnia, čo sa im uloží. (Na túto tému by možno vedeli obsiahlo rozprávať tí, čo pracovali s Poliakmi v Írsku..)

O Slovákoch nevravel nič (ani o Čechoch), máme zatiaľ relatívne čistý register. Snažme sa ho udržiavať v prijateľnej forme. Predbežne nás tu považujú za „nadaných na matematiku, vedy a jazyky“, máme teda na čom stavať, no nie? J

SkryťVypnúť reklamu
reklama

P.S.: Chalanom prajem veľa šťastia pri hľadaní práce a iné!

ľubica beloritová

ľubica beloritová

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  0x

študentka podnikového menežmentu Zoznam autorových rubrík:  z valencieA iNÉ

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu